Complete cursus ter voorbereiding op je bevalling!

Zwangerschapsyoga

15 juli'17 is voorlopig de laatste les groepsles zwangerschapsyoga...
Je kunt online een zwangerschapsyoga cursus volgen via ww.yogaonline.nl (klik daar op trainingen) Deze lessen worden begeleid door Diana Plenckers. Zeer zeker de moeite waard!

Of gun jezelf een serie van 3 privélessen. Persoonlijke aandacht, je kunt terecht met al je vragen en voldoende tijd om alle thema's te behandelen. De yogaoefeningen leren je te ontspannen en goed te ademen tijdens de bevalling. De kosten zijn 150 euro voor 3 lessen (wordt meestal vergoed).

 

Zwangerschapsyoga is een vorm van hatha yoga en biedt je een complete voorbereiding op de bevalling!

Yoga gaat uit van de verbondenheid tussen lichaam en geest. Enerzijds maak je met de oefeningen je lichaam soepel en sterk om de bevalling zo goed mogelijk te laten verlopen, anderzijds helpen de yoga-oefeningen je om in contact te komen met het vertrouwen in je lichaam en met je innerlijke kracht!

Ontspanning, Concentratie en Kracht
Ontspanning, Concentratie en Kracht vormen de 3 maandthema's van de cursus.
Het bewust leren ontspannen speelt een grote rol tijdens de lessen. Je leert hoe de adem en ontspanning met elkaar verbonden zijn. Tijdens de bevalling is het helpend om je goed te kunnen ontspannen. Je oefent hoe je dit met de adem kunt beïnvloeden en je zult ervaren hoe de lage buikadem je hierbij kan helpen. Door middel van de yoga-oefeningen in combinatie met de adem-aanwijzingen wordt je dit duidelijk. Dit vormt de basis voor het bewust beleven van de zwangerschap en de bevalling.
Concentratie kun je oefenen! Door middel van concentratie kun je je adem leren beheersen en kun je beter aanvoelen wat je lichaam van je vraagt. Je leert met behulp van de adem de aandacht te richten op een bepaald deel van het lichaam. Dit kun je tijdens de zwangerschap toepassen wanneer je spanning in je lichaam ervaart.
Kracht is "doen wat je doen moet zonder dat het je uitput". Je zult ervaren dat ontspanning en concentratie voorwaarden zijn om kracht te kunnen ervaren en om ook in je kracht te blijven, zowel tijdens de zwangerschap als tijdens de bevalling. Je leert ook dat ontspanning een voorwaarde is om kracht te kunnen ervaren. Je leert overbodige spanningen los te laten, zoals dit in de persfase noodzakelijk is om krachtig en effectief te kunnen persen.

Adem
Cursisten leren bij de zwangerschapsyoga de adem te gebruiken als middel om bewust te leren ontspannen en om met de adem aandacht en kracht te richten.
Tijdens de lessen onderscheiden we yogaoefeningen (waarbij de adem een belangrijke rol speelt) en specifieke ademoefeningen.
Buikadem is niet in een uurtje aan te leren, vandaar dat daar gedurende de hele cursus aandacht aan wordt besteed. Vaak gaat er wat tijd overheen om je nieuwe ademtechnieken eigen te maken.

In deze cursus leer je natuurlijke ademtechnieken voor tijdens de bevalling. Die je helpen om te ontspannen en om tegelijkertijd geconcentreerd en in je kracht te blijven.

Onderwerpen die verder nog aan bod komen

  • Het opvangen van ontsluitingsweeën.
  • Hoe kan de partner praktisch bijdragen aan het gevoel van ontspanning bij de vrouw.
  • Omgaan met klachten tijdens de zwangerschap en praktische aanwijzingen bij klachten die zich voordoen.
  • Omgaan met pijn en angst
  • Praktische tips en toepassingen van adem en massage bij rugweeën.
  • Het gebruik van de adem bij het persen.
  • Hoe spanning in mondbodem, middenrif en bekkenbodem met elkaar samenhangen.

Hoe ziet een yogales er ongeveer uit:
Ongeveer 15 minuten inleiding/ informatie.
Minimaal 1 uur yogales, bestaande uit yoga-oefeningen, met aan het einde van de les een uitgebreide ontspanningsoefening.
Na de yogales mogelijkheid om thee te drinken.
De nadruk ligt tijdens de lessen op het doen van Yoga!

Wanneer begin je?
Een complete cursus bestaat uit  minimaal 3 maanden les (= 11 lessen)
Na deze drie maanden is er de mogelijkheid om lessen te blijven volgen tot aan je bevalling. Het is een doorlopende cursus. Instromen is steeds mogelijk aan het begin van de maand en je kunt doorgaan tot aan je uitgerekende datum
Het beste is om te beginnen met zwangerschapsyoga tussen de 16e en de 24e zwangerschapsweek, maar liever niet later dan de 28e week. Meld je wel tijdig aan om zeker te zijn van een plekje in de groep.Het is een doorlopende cursus. Je kunt dus op ieder moment instromen in een groep en je kunt doorgaan tot vlak voor de bevalling. Je hoeft niet eerder aan yoga te hebben gedaan om mee te kunnen doen met zwangerschapsyoga.

Cursusgeld:
3 maanden (=11 zwangerschapsyogalessen) voor 130 euro(inclusief gratis reunie)
Extra lessen na deze 3 maanden zijn 10 euro per les. (Je kunt doorgaan tot aan je bevalling.)
Vaak wordt een gedeelte of het gehele cursusgeld vergoed door de verzekering. ("zwangerschapsbegeleiding")

Rozemarijnschuur 
Gooweg 17 
2201 AX Noordwijk

Aanmelden voor de cursus of meer informatie:
Telefoonnummer 071-3610386
Email cindy@yoga-noordwijk.nl of klik op contact
I.v.m. een beperkt aantal plaatsen is het aan te raden je tijdig aan te melden. Met de docent (Cindy Pauëlsen) kun je bespreken wat voor jou een goede datum is om te starten met de cursus.
 

Terug naar boven